Se tavallinen tarina, kerronpa nyt tässä kerralla koko homman tähän asti, ja itsellä nimenomaan kokemusta kunnallisen palveluista:
Varmaan joskus murrosiässä huomasin, ettei kaikki ihan kohdallaan ole, muttei sitä oikein tiennyt mistä se johtuu. Kaverit olivat kesäisin ilman paitaa, mutta minäpä en suostunut, hävetti. Ja ihan normaalipainonen olen ollut. Ikää nyt 22v.
Varmaan ennen armeijaa tajusin, että mulla on gynecomastia. Tais tulla mahtava 4d-dokumentti tai jotain vastaavaa, joka sai miettimään. Ei sitä ennen armeijaa saanu mitään aikaseks, ja hävettikin kun intissä porukka huomautteli tisseistä jotain. Osaa siihen heittää jotain vastaläppää takasi, mut kyl se jotenki syvälle itsetuntoon vaikuttaa.
Intis just päätin, että asialle teen jotain, ja se oli niitä aikoja kun löysin tänkin palstan, ja siis tän suomalaisen osion. Päätin että kun kouluun meen takas, ni laitan opiskelijaterveydenhuollosta asiaa eteenpäin. Laitoin terkkarille s-postia, jossa selitin tilanteen kaikkine kohtineen (että käy mielenterveyden päälle, kun ilman paitaa kehtaa liikkua missään), linkkasin vielä jonkun linkin jollekin lääkärisivustolle. Laitto suoraan ajan koululääkärille.
Koululääkäri piti hommaa selvänä, ja laitto lähetteen eteenpäin julkisen kirurgian polille. Siinä välissä kävin parit testit (verikokeet, ja joku ultraäänitutkimus). Kolmen kk päästä keskustelinkin jo virolaissyntyisen lääkärin kanssa, joka kertoi suoraan ettei tällä paikkakunnalla onnistu, vaatii enemmänkin kuin pelkkää veistä (sen verta laajalti tuota rintakudosta, ei mitenkää vähän). -> lähete KYS:aan.
Puolivuotta odottelua, ja käyn KYS:ssa. Todetaan samat asiat, että vaatii operointia. Lääkärin mielestä nimenomaan rasvaimulla olisi hyvä operoida, tosin mainitsi, että saattaa vaatia useamman operaation. Nyt olen 4 kk odottanut leikkausjonossa, joten ei nopeasta toiminnasta voi puhua. Yhteensä reilu vuosi jo mennyt kun asiaa hoitanut eteenpäin.
Odotan vain, että asian saa kuntoon, kun menneenäkin kesänä olen vaivastani saannut kuulla. (ainoan kerran kun kännipäissäni olin tutun mökillä ilman paitaa, niin johan tulee kommenttia tissien koosta. Ja parissa muussakin yhteydessä) Hieman mietityttää tuo leikkaus, joka siis tehdään rasvaimulla. Näinköhän sieltä kaiken tavaran saavat pois. Jää nähtäväksi.
Että tällästä tänään. Kiitoksia kaikille, kun olette jaksaneet tänne laitella kertomuksia, on myötävaikuttanut kyllä päätökseen tehdä asialle jotain. Kunhan operaatio ohi jne, niin varmasti käyn kertomassa miten on asiassa käynyt ihan kuvien kera.