Author Topic: Suomalaisia? / Any Finns?  (Read 114148 times)

Offline notko

  • Member
  • *
  • Posts: 3
Mahtaakohan tätä palstaa seurata suomalaisia gynosta kärsiviä? Olis mukavaa vaihtaa kokemuksia ja fiiliksiä myös ihan omalla äidinkielellä.

Offline Gone

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 66

Offline scandinavian

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 53
Kyllä on. :) Leikkauskin kuukauden päästä. Tänään tuli kirje sairaalalta. :)

Offline Gone

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 66
Kyllä on. :) Leikkauskin kuukauden päästä. Tänään tuli kirje sairaalalta. :)

Hienoa! Onko paikallispuudutuksessa vai nukutuksessa ja yksityisellä vai kunnallisella?

Pitkästä aikaa tuli tännekin tsekattua ja kirjoitettua.

PS. Itseltäni leikattiin paikallispuudutuksessa ja yksityisellä. Hyvin meni.

Offline scandinavian

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 53
Nukutuksella vetästään ja kunnallisella puolella. Ihan vaan vähän pistää jännittään tässä vaiheessa!! Kiva kuulla, että sulla meni hyvin. Antaa uskoo ittellekin tulevaan. Onneks Suomessa on hemmetin hyvät lääkärit. :) Kauas sun operaatio kesti? Mulle on annettu aika-arvioks 200min sisältäen tippaan laittamiset yms.

Offline Finnish_dude

  • Posting Member
  • *
  • Posts: 25
Kyllähän täällä muitakin suomalaisia löytyy  :)

Leikkausaikaa kunnalliselle puolelle ei ole näkynyt. Maaliskuussa tulee hoitotakuun 6 kuukauden raja vastaan, ja olen hieman pessimistinen ettei leikkausaikaa tule näkymään siihen mennessä. Pitää miettiä mitä tämän 6 kuukauden odottamisen jälkeen teen. Toivottavasti ennen kesää pääsen leikkaukseen  :)


Offline scandinavian

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 53
Mulla on ens maanantaina leikkaus. Tuli angiina viime pe, joten tälle päivälle varattu leikkausaika kunnallisella jouduttiin peruun ja siirtään jonnekin toukokuulle, joten kyrpiinnyin ja varasin yksityiseltä ajan. :) Hintaa tuli semmoset 2130€ enemmän, mutta enpä jaksa enää yhtään kesää enempää olla 24/7 paidallinen.. :P

Offline Zentius

  • Posting Member
  • *
  • Posts: 16
Yksi ilmoittautuu lisää, valitettavasti.

Onko teillä tietoa että kuinka kauan kestää kunnallisen puolen jono? Entä onko tätä vaivaa mahdollista hoitaa jonkin vakuutuksen piikkiin yksityisellä puolella?

Mulla on perjantaina ensimmäinen lääkärin aika, yths:n kautta. En osaa vielä sanoa oikeen ongelmani vakavuutta joten laitoin kuvan tonne photos-kohtaan muiden ihmeteltäväksi. Aika kauan jaksoin asian kanssa painiskella ennen kuin otin yhteyttä lääkäriin. Epäilin onko ongelmani tarpeeksi iso, ja luulin pitkään että tämän kaltaiset asiat hoidetaan vain yksityisellä puolella. Asian hoitamiseen vaikutti myös se, että olisi tarkoitus lähteä ensi syksynä reissuun pidemmäksi aikaa eikä tee mieli olla paita päällä biitsillä. Toivon vaan nyt että tämä asia saadaan hoidettua pois alta ennen syksyä.

Te, jotka ootte jo leikkauttaneet gynenne niin oletteko olleet tyytyväisiä tuloksiin? Niin yksityisen puolen kuin kunnallisenkin puolen leikkaustulokset kiinnostaa.

Offline Finnish_dude

  • Posting Member
  • *
  • Posts: 25
Onko teillä tietoa että kuinka kauan kestää kunnallisen puolen jono? Entä onko tätä vaivaa mahdollista hoitaa jonkin vakuutuksen piikkiin yksityisellä puolella?
Kunnallisella puolella jonojen pituus riippuu missä asut. Plastiikkakirurgian puolella ympäri Suomea tahtoo olla aika pitkät leikkausjonot ja valitettavasti gynekomastia leikkaukset luokitellaan ei-kiireellisiin leikkauksiin, joten jonottaa kyllä saa, kuten muitakin leikkauksia.
Onneksi hoitotakuu on kuitenkin pelastamassa tilannetta, joten jonotukseen saa mennä max.6 kuukautta, vaikka gynekomastia on ei-kiireellinen leikkaus.
Vakuutuksesta ei ole kokemusta, mutta yleensä vakuutusyhtiöt ovat nihkeitä korvaamaan kosmeettisia leikkauksia, ellei vahinko ole tapahtunut tapaturman kautta. Harvemmin gynekomastia tulee tapaturman kautta tai työolosuhteiden perusteella, kyseessä kun on yleensä hormonaalinen epätasapaino murrosiässä  :-\

Mulla on perjantaina ensimmäinen lääkärin aika, yths:n kautta. En osaa vielä sanoa oikeen ongelmani vakavuutta joten laitoin kuvan tonne photos-kohtaan muiden ihmeteltäväksi.
Hyvä että olet varannut lääkärille ajan. Onko kyseessä yleislääkäri vai plastiikkakirurgi? Itse en ainakaan saanut YTHS:n kautta  suoraan plastiikkakirurgille aikaa, koska plastiikkakirurgia ei kuulu YTHS:n piiriin kuulemma  :-\

Omasta mielestä tuo sinun tapaus kuvien perusteella on asteikolla 1-10 noin tasolla 4. Mutta plastiikkakirurgi osanee lienee paremmin selvittää asian. Älä siis lannistu jos YTHS:n vastaanotolla on yleislääkäri, joka lyttää arvion gynekomastian sijaan pelkäksi rasvakertymäksi. Parhaimman arvion antaa omasta mielestä plastiikkakirurgi. Yleislääkärin lähetteellä plastiikkakirurgin luo pääsy vaihtelee taas. Jossain voi päästä nopeastikin 3 kuukaudessa, jossain vasta hoitotakuun rajan viime tipassa. Peruutusajat toki kannattaa laskea myös mukaan, jolloin voi päästä nopeammin plastiikkakirurgin arvioon. Suorin vaihtoehto lienee on hakeutua suoraan plastiikkakirurgin arvioon yksityiselle vastaanotolle joka tekee lähetteen sairaalaan, jossa arvoidaan leikkaustarve plastiikkakirurgin lähetteen perusteella.

Aika kauan jaksoin asian kanssa painiskella ennen kuin otin yhteyttä lääkäriin. Epäilin onko ongelmani tarpeeksi iso, ja luulin pitkään että tämän kaltaiset asiat hoidetaan vain yksityisellä puolella. Asian hoitamiseen vaikutti myös se, että olisi tarkoitus lähteä ensi syksynä reissuun pidemmäksi aikaa eikä tee mieli olla paita päällä biitsillä. Toivon vaan nyt että tämä asia saadaan hoidettua pois alta ennen syksyä.
Häpeä on yleensä se sana joka rajoittaa ihmisen kynnystä hakeutua hoitoon. Itsellä kesti muutama vuosi ennen kuin ymmärsin mistä oli kyse. BMI itselläni vaihtelee hieman ylipainoisen kohdalla, jonka piikkiin olen aiemmin laittanut nämä 'tissit'. Onneksi Suomessa voidaan hoitaa gynekomastia leikkauksia kunnallisella puolella, mikäli ne aiheuttavat merkittäviä haittoja. Kunnallisen puolen ongelma on pitkä jonotus, mutta hoitotakuu on tehty kaikkia potilaita varten.

Te, jotka ootte jo leikkauttaneet gynenne niin oletteko olleet tyytyväisiä tuloksiin? Niin yksityisen puolen kuin kunnallisenkin puolen leikkaustulokset kiinnostaa.
Edelleen jonotetaan, mutta loppusuora jonotuksessa pitäisi pikku hiljaa näkyä. Yksityisen ja kunnallisen puolen leikkaustuloksissa on tuskin eroja, sillä hyvin useasti samat plastiikkakirurgit leikkaavat päivätoimikseen yliopistollisissa sairaaloissa ja illalla yksityisessä sairaalassa. Jäseneltämme scandinavianilta voit varmaan kysellä leikkaustuloksia, joka sai gynekomastiansa hoidetuksi eilen yksityisessä sairaalassa  :)
« Last Edit: March 04, 2008, 11:26:55 AM by Finnish_dude »

Offline Zentius

  • Posting Member
  • *
  • Posts: 16
Kiitoksia nopeasta vastauksesta!

Yleislääkärin aika on kyseessä. Katsotaan nyt ensin mitä tuolta selviää ja pohdin sitten muita vaihtoehtoja.

Noita POST-OP kuvia katsellessa heräsi kysymys, kauan tuollaisesta leikkauksesta kestää toipua? Tuleeko pitkä sairasloma? Muutamalla oli tosi karun näkönen rintakehä, muutamilla vain pieni arpi.

Onko aavistusta onko pääkaupunkiseudulla parempi vai huonompi tilanne leikkausjonojen suhteen kuin muualla maassa? Mitenkähän suhtaudutaan muuttoon jos se tapahtuu jonotusaikana?

Offline Finnish_dude

  • Posting Member
  • *
  • Posts: 25
Onko aavistusta onko pääkaupunkiseudulla parempi vai huonompi tilanne leikkausjonojen suhteen kuin muualla maassa? Mitenkähän suhtaudutaan muuttoon jos se tapahtuu jonotusaikana?
HUS:ia on pidetty aika tehokkaana sairaalana ja plastiikkakirurgien lukumäärä lienee suurempi kuin muualla. Tietenkin riippuu montako asukasta yhtä plastiikkakirurgia kohden on.

Muuttoasiasta ei ole minulla tietoa, mutta jos leikkausta varten on saatu maksusitoumus omalta vakituiselta kotikunnaltasi, niin en usko että muutto vaikuttaa asiaan. Leikkaus on tietenkin sitten HUS:ssa. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, sillä tämä menee mutu-tuntumalla.

Offline scandinavian

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 53
Heipähei myös Zentiukselle!

Itte oon nyt reilun vuorokauden ollut ilman rauhasia ja hyvältä vaikuttaa. Uskaltauduin tuossa pari tuntia sitten ottamaan tukiliivinkin ensimmäistä kertaa pois ja shokkitilaa lähentelevä olohan siitä seurasi. Ei enää tissejä, eikä liiemmin turvotustakaan. Nätin tasasta oli, mutta vieläkään tätä ei voi uskoa todeksi. Neljä viikkoo pitää vielä olla tän tuen kanssa yötä päivää, mutta suihkussa saa sentään käydä ilman. :)

Jonotuksesta voin sanoa sen verran, että viime vuonna huhtikuussa menin terveyskeskuslääkärille, joka laittoi lähetteen plastiikkakirurgille. Sinne pääsin vasta marraskuun ensimmäinen päivä ja leikkausaika varattiinkin sitten 26.2 -päivälle, joka jouduttiin angiinan takia siirtämään. Noh, viime viikon maanantaina menin yksityiselle ja sain ajan heti viikon päähän. Leikkais tehtiin siis eilen ja hintaa tais tulla semmoset 2.200eur, mutta eipä se mitään. Nyt sitten parannellaan.

Leikkaus on tosiaan kaikista pienin osa tätä koko prosessia ja isoin tää paraneminen. Viikko saikkua ja kolme viikkoa kaiken raskaan ponnistelun välttämistä. Onneks tää eka päivä kulu nopeesti! Pistän kuvia kunhan jaksan. :)

Offline scandinavian

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 53

Offline Zentius

  • Posting Member
  • *
  • Posts: 16
Hyvältä näyttää, onneks olkoon!

Mulla tulee jo sellanen olo että pitäskö toi mun ongelma hoitaa kanssa yksityisellä puolella.. Oon tosiaan lähdössä ensi syksynä pidemmäksi aikaa ulkomaille ja olisi kiva hoitaa tää pois alta ennen sitä. Saako kysy missä operaatio tehtiin? Nukutettiinko? 2200€ on kyllä aika paljon rahaa jos lähes ilmaiseksikin on mahdollista saada hoitoa, mutta ennen reissua pitäs saada hoidettua. Ja silloinhan sen sais tehtyä jo ennen kesää!

Offline scandinavian

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 53
Hyvältä näyttää, onneks olkoon!

Mulla tulee jo sellanen olo että pitäskö toi mun ongelma hoitaa kanssa yksityisellä puolella.. Oon tosiaan lähdössä ensi syksynä pidemmäksi aikaa ulkomaille ja olisi kiva hoitaa tää pois alta ennen sitä. Saako kysy missä operaatio tehtiin? Nukutettiinko? 2200€ on kyllä aika paljon rahaa jos lähes ilmaiseksikin on mahdollista saada hoitoa, mutta ennen reissua pitäs saada hoidettua. Ja silloinhan sen sais tehtyä jo ennen kesää!

Kiitos kiitos! :)

No yksityisellä saa nopeempaa ja parempaa palvelua, mutta kyllähän se maksaa enemmän. Operaatio tehtiin Lääkäriasema Mehiläisessä ja kyllähän mut nukutettiin. Nukutus oli kyl kans tosi hauska kokemus. Maanantaista semmoset 4,5h aivan pimennossa :D

 

SMFPacks CMS 1.0.3 © 2024