Author Topic: Experts in Sweden  (Read 36894 times)

Offline Supersonic123

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 93
Grymt! Väntar med spänning! Om du får rätt vibbar och han visar flera bilder på hans gynekomastioperationer och verkar vettig kommer jag också boka in en konsultation med honom :) Vore verkligen superskönt att slippa flyta till Storbritannien (som jag dock ställt in mig på ett bra tag...)

Offline Viking75

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 89
Hej på er!

Jag tänkte bara fylla på lite,

Det är en del som skiljer konsultationer ang gynekomasti här i Sverige mot USA och England.

Det är tex väldigt ovanligt (omöjligt) att hitta en kirurg som kommer att kunna visa er fler bilder än vad som presenteras på deras hemsida.
De har säkert bilder, men då man inte gör så många operationer så är det få som har godkännt att de visas.
Utöver det faktum så är det faktiskt ovanligt att killar frågar efter före/efterbilder. Således är kirurgerna inte vana att behöva visa upp detta under en konsultation.

Märkligt då tjejjer får kolla in hela pärmar med tuttar innan dom väljer kirurg osv.

Mitt förslag är att maila kliniken i förväg och "snällt" dvs skräm inte upp dom, förbereda dem på att du vill se före/efterbilder under kommande kunsultation.
Då får dom tid på sig att plocka fram eventuella bilder och du har större möjlighet att välja kirurg.

Glöm inte fråga om efterbehandling i form av kompression ev extra väst osv. Nämn gärna detta forum om kirurgen tycker dina frågor är tekniska. Om inte så riskerar du att framstå som en patient med för höga krav osv. Med detta sagt tycker jag dock att man kan få ha ganska höga krav idag. Det finns ju onekligen kirurger här på forumet som presterar oerhört bra...

Lycka till

Lycka till

Offline Supersonic123

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 93
Verkar onekligen många som är nöjda med polska kirurgen Katarzyna Ostrowska Clark (i stort sett alla dagböcker i "Europe"-delen av forumet är från operationer av henne.

Tänkte kolla om det finns någon annan svensk som är intresserad att eventuellt åka tillsammans till Polen och få detta gjort? Är ju definitivt en roligare resa än att åka själv. Min flickvän var inte så sugen att åka med till en grå, polsk stad och spendera en vecka på ett hotellrum ;)

Skicka iväg ett PM om det låter intressant. Priset för operation där är runt 18.000kr och kirurgen är ju onekligen mycket erfaren på området.

Offline Bobby_B

  • Posting Member
  • *
  • Posts: 16
Hej alla.

I morgon är det dags för mig att gå på konsultation hos Ulf S på AK.

Vore supertacksam om ni kunde hjälpa mig med en liten checklisa med frågor jag ska passa på att ställa. Allt ni kommer på är bra... så kör bara. Hoppas ni hinner titta in här innan jag ska dit... vet att jag är ute i sista stund... men hoppas hoppas.

Ha det bra så länge!

Offline Bobby_B

  • Posting Member
  • *
  • Posts: 16
Nu har jag varit där och träffat Ulf S på AK.

Min personliga magkänsla sade att han visste vad han pratade om. När det gäller hur min gyno ser ut så sade han att det nog var en kombination av körtel och fett. Jag var helt säker på att det mestadels var körtel, så det var ju intressant att även fett kunde kännas så här. Han sade att en operation skulle innebära att både fettsuga och med största sannolikhet även ta bort körtel. Han skulle börja med sugningen och sedan under samma operation ta beslut om körtel skulle tas bort. Men han menade på att det nästan var helt säkert att det behövdes ta bort. Han skulle inte ta bort all körtel för att det inte är så gynnsamt för slutresultatet och han sade också att det var viktigt att inte ta bort för mycket då det inte får bli så att det växer ihop med muskeln vilket kan ge fula bröst när de är i rörelse.

Han skulle gå in i armhålan och sedan nämnde han att han även kanske skulle gå in i fram på bröstet, men när jag då sade att jag helst inte ville det så sade han att det även går att gå in via ärret i bröstvårtan eftersom han förmodligen även ska in där. Han menade på att det är bra att kunna gå in från två håll då det förenklar skulpterandet vid fettsugning, och det är klart, det vill jag ju gärna att det ska bli bra. Är det dumt att inte vilja gå in framme vid bröstet?

Överlag tyckte jag att det kändes bra. Han bekräftade precis som jag själv vet att det inte är en väldigt utmärkande gyno, "jag hade inte tänkt på det om jag sett dig på stranden" Han bekräftade dock att det var över det normala och att jag som 33 åring så klart har en poäng i att ta bort det när jag tänker på det hela somrar och i val av kläder på vintern.

Jag fick mail och telefonnummer så jag kunde höra av mig om jag hade fler frågor. Allt ni kan komma på som jag borde ha frågat får ni gärna skriva här så kan jag maila detta.

Pris skulle bli 40k för min operation i narkos.

Vi hörs!

Offline terre

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 81
Bra att det går framåt för dig, beskrivningen av operationen verkar ju som det vanligaste och bästa sättet enligt mig. Det var så dom gjorde på mig. Jag tror säkert det skulle bli bra om du går dit, hur är det med eventuell revision? Om något skulle behövas förbättras efteråt så borde ju det ingå i det priset.

För min del så hade jag ju ganska mild gyno till att börja med, det har nu gått ca 3 månader efter operationen och det har ju blivit en viss förbättring, men jag har ärrvävnad som gör att det fortfarande är lite puffy typ. Jag ska nu börja träna ganska bra för det skulle nog hjälpa rejält. (är ej överviktig alls men inte vältränad heller).

I värsta fall har nog för mycket körtel lämnats kvar på mig eller att fettsugningen inte var tillräckligt "grov", Dr Jacobs nämner ju ofta att man måste släppa på huden runt omkring så att den kan läka och fördela sig jämnt och hårt, annars kan det bli puffy har jag förstått det som. Det är jag lite rädd för i mitt fall, men som sagt det skulle kunna vara ärrvävnad, vätska, svullnad fortfarande.

Hoppas verkligen du får ett bra resultat direkt om du skulle välja att gå dit.

Vill inte göra dig tveksam till detta genom o säga hur det är för mig nu, jag har som sagt ganska lång tid kvar innan slutresultat och med träning hoppas jag på att det löser sig bra :)

Offline Viking75

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 89
Tjena Terre och alla andra

Att vilja gå in från 2 håll som nämns i tråden är bekvämt... Nu tror jag inte Ulf kommer att göra detta då han vet att man riskerar att få väldigt tydliga ärr på framsidan av bröstet. Även om vi bara pratar om 2 hål som kräver 1 stygn för att dölja.

Bröstets framsida är som gjort för att få röda svåra ärrbildningar på!!

Terre jag är ruskigt nyfiken på om du någonsin fick möjlighet att se om bröstvårtorna var helt platta efter Operationen. Jag vet att det är svårt att se då man först har kompressionväst osv. Men när du tog en dusch osv lät du det gå en liten stund för att se om du var platt?

Det är nämligen helt avgörande då detta är det enda sättet att veta om rätt mängd körtelvävnad avlägsnades i ditt fall.

Om så var fallet är det bara kortison injektioner som behövs.. Låt oss veta.

Offline terre

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 81
Det värsta är att jag inte visste om det där du nämner Viking, att kolla tidigt efteråt. Jag kommer nämligen faktiskt inte ihåg exakt hur det var, men jag har för mig det var ganska platt, eller jag vill hoppas det iallafall.

Så just nu hoppas jag bara på det bästa och ska försöka äta bra och träna bra nu, jag kan leva med detta tror jag men skulle verkligen bli glad om det gick ner helt. Annars är jag fundersam på revision, skulle man våga göra det på samma ställe? Nämns ju ofta att revisioner är svårare att få bra konstigt nog.

Jag funderar på att ringa och se om jag kan prata med min kirurg och fråga lite om hur mycket som togs ut och om han ens tog något fett, det verkar knappt så men jag hade ju 2 små fettsugningshål (som inte kommer synas alls sen tror jag). Ärren har verkligen läkt bra dom syns ej.

Hur går det för dig nu Viking några uppdateringar? :)

Offline Viking75

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 89
Terre,

vänta ut tills det gått 6 månader..
Det är svårt som tusan att tänka på allt som tex att dokumentera utvecklingen från start osv.

Men med lite tur behöver du inte någon revision. Du kanske bara behöver lite kortison för att smälta ner ev ärrbildning under bröstvårtan.

Själv har jag ett perfekt högerbröst men det vänstra måste jag göra något åt, vad vet jag inte. Förhoppningsvis räcker det med en serie av kortisonsprutor. Men problemet för mig är vart jag ska göra dessa?
Det finns ju dessutom stora risker med kortison om man får för mycket, vilket hände mig första gången.

Min inre ärrvävnad sträcker sig från bröstvårtan och ut nedåt armhålan. Det är ihopblandat med fett och eventuellt överkottshud. (sen vet man ju aldrig om vissa knölar faktiskt är körtelvävnad!!! Detta gör att det kan vara ruskigt lurigt då kortison smälter fett lättare än ärrvävnad och inte funkar på körtel alls. Jag riskerar ojämnheter "dents" igen.

Att göra om operationen i mitt fall är otänkbart då jag personligen tror det är svårt att uppnå ett bättre resultat via OP.

Så funkar inte kortison vart jag nu vänder mig så får jag acceptera mitt öde.


Offline terre

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 81
Ok, ja verkligen jag trodde jag skulle skriva ner precis allt och dokumentera men det går ju verkligen inte. Man vill försöka leva och inte tänka på det liksom.

Du har väl redan fått en del kortisonsprutor? Har du fått dem i Sverige då eller i USA hos Jacobs? För du var väl hos Jacobs? Låter knepigt med ditt fall men jag hoppas verkligen att det blir bra för dig med.

Offline Viking75

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 89
Tackar för de vänliga orden Terre.

Jo det var bla kortison som fick mig att göra op nr 2. Det var Dr Jacobs som gav mig det vid ett återbesök. Tyvärr blev det för mycket.
Å andra sidan är det nog omöjligt att inte använda kortison igen då det är otroligt svårt att bli av med ärrvävnad på annat sätt.

Offline Supersonic123

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 93
Terre har du några för- och efterbilder? Skulle uppskattas jättemycket, du får gärna skicka PM om du inte vill dela på öppet forum.

Offline terre

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 81
Ok Viking, otur med kortisonen där :( Borde inte till exempel min kirurg som opererade mig kunna använda kortisonsprutor? Eller är det kanske ovanligt här i Sverige? Menar inte att du skulle gå dit men om till exempel jag behöver kortisonsprutor så hoppades jag att dem skulle kunna lösa det.

Supersonic, tyvärr har jag inte några mer före-bilder än de jag redan lagt upp här på forumet, du kan hitta min tråd om du kollar mina startade trådar. Vet ej om jag vill lägga ut några bilder då det inte är så bra nu, vill ju inte påverka andra för mycket med negativa bilder när jag inte ens läkt färdigt än, men jag skulle kanske kunna göra det.

Verkligen jobbigt det här...

Offline Viking75

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 89
Terre,

Kortison är "kenalog" i USA och Kenacort i Sverige. Det används av kirurger för att "platta" ut ärr på utsidan även här. (mer sällan invärtes)

Vad det handlar om för min del är att jag är orolig pga mina tidigare erfarenheter när jag fick så kraftig atrofi av kortisonet.

visserligen fick jag alldeles för stor dos men det känns skrämmande att tänka sig att pröva igen.

Läkare i Sverige är generellet otroligt mycket mer restriktiva med kortison som i mitt fall då man är rädd för just atrofi.
Problemet är att det är svårt att operera bort ärrvävnad då den alltid ersätts av ny.

Men om problemet är stort, vilket mitt fall kanske kan anses vara så är en operation mer att föredra då den nya ärrvävnaden förhoppningsvis blir mindre (dvs det är för stort för kortison)

Sen är det så med kortison att om man inte vet exakt vad man sprutar in det i så reagerar det med samma effekt. I mitt fall visade det sig att jag troligtvis sprutade in kenalog i hårare fettceller (delvis döda) vilket smälter lättare än grov ärrvävnad. Resultatet blev "dents"
Hur ska man veta vad som är vad. Jag ska kontakta en sjukgymnast som har en bra ultraljudmaskin och filma skärmen. (provade det innan min första spruta) men doktorn trodde mig inte när jag sa att det inte var särskilt mycket ärrvävnad (vilket framstår som vita trådar, klumpar på ett ultraljud. kör man den över bröstvårtor blir den tex svart då den studsar mot tjock körtelvävnad.

Jag har skickat bilder till min kirurg nyss och väntar på hans svar


Offline Supersonic123

  • Bronze Member
  • **
  • Posts: 93
Ok Viking, otur med kortisonen där :( Borde inte till exempel min kirurg som opererade mig kunna använda kortisonsprutor? Eller är det kanske ovanligt här i Sverige? Menar inte att du skulle gå dit men om till exempel jag behöver kortisonsprutor så hoppades jag att dem skulle kunna lösa det.

Supersonic, tyvärr har jag inte några mer före-bilder än de jag redan lagt upp här på forumet, du kan hitta min tråd om du kollar mina startade trådar. Vet ej om jag vill lägga ut några bilder då det inte är så bra nu, vill ju inte påverka andra för mycket med negativa bilder när jag inte ens läkt färdigt än, men jag skulle kanske kunna göra det.

Verkligen jobbigt det här...

Skulle vara mycket intressant att se bilder nu under läkningsprocessen. :)


 

SMFPacks CMS 1.0.3 © 2024