Hej allihopa och framför allt Göran..Hur har det gått för dig?
Jag vet exakt vad du menar, jag har en liknande situation. Jag har haft gynekomasti sedan jag var 10-11 år, är idag 25. När jag var 18 år gammal hade jag fått nog av det hela och beslöt mig för att göra en operation. Doktorn som operarade mig var riktigt dålig, han gav ett nonchalant och ointresserat intryck, frågade bla om jag inte funderat på att börja träna, som om jag inte redan testat det. Jag hade testat precis alltifrån att träna till att undivka allt som innehöll fett eller kändes som det "gödde brösten". Slutade äta godis, dricka läsk, slutade t om med smör. Är 1,87 och vägde då 67 kilo. Likt i Görans fall tog doktorn enbart bort bröstkörtlarna vilket ledde till att jag såg exakt likadan ut som tidigare, dock ngt slappare/mjukare i brösten.
6 år senare har jag bestämt mig för att göra en ny operation, denna betydligt dyrare, för att en gång för alla bli kvitt brösten. Har sedan förra operationen mest gått omkring och mått skit och insett att jag måste samla nytt mod och gå till aktion. Jag inser nu hur stor inverkan detta tillstånd har haft på min person, på hur jag utvecklats sen barndomen,på vem jag är idag. Operationen gick enligt förväntningarna verkar det till en början som, dock gick läkningsprocessen rätt segt. Upptäcker hårda knölar i bröstet som inte går bort med tiden..Den enda skillnaden sen operationen är att jag varit tvungen att betala en stor summa pengar, bära kompressionsväst i 1,5 månader + masserat bröstet 2 ggr / dag under flera månader. Om något är det en negativ skillnad, brösten märks mer än tidigare under en vanlig t-shirt. Var på återbesök (6 månader efter operation) för ett par dagar sen där doktorn konstaterade att han gjort en felbedömning och missat att bröstkörtlarna har vuxit tillbaka! Eftersom en del av fettet i bröstet försvunnit står bröstvårtorna ut lite mer än tidigare. Första gången jag opererades missade man att fettsuga bort fettet, andra gången suger man bort fettet men missar bröstkörteln...suck.
Nu är sommaren här och jag tvingas konstatera att det blir ännu en sommar utan bad, med ständig ångest och kläder man väljer enbart för att kunna dölja gynekomastin. Är nu inbokad för rond 3 till hösten för att ta bort bröstkörtlarna, blir det inte rätt denna gången vet jag inte vad jag gör..!